Det japanske supermarked ligner meget det vi har herhjemme i Danmark og i resten af
verdenen. Japanske supermarkeder holder på alt, hvad kostpyramiden dækker over og meget
mere, nemlig: frisk frugt og grøntsager, fisk, kød, tufo, dåsemad, brød, mælkeprodukter, slik og
søde sager samt alkohol og læskedrikke. Derudover har japanske super markeder også et bredt
fokus på diverse hjemmeartikler, møbler og rengøringsmidler.
Det der udgør en større forskel, er selvfølgelig en større mængde af de varer, som japanerne
bruger mere flittigt end vi gør herhjemme. Det er f.eks. noget som sushi, svampe, sojabønner,
miso, natto, rissorter og nudler. Vi kan derfor se, at der er en forskel i hvordan vi spiser i
Danmark sammenlignet med Japan.
Det japanske supermarked byder ikke på mere frugt og grønt end vi gør herhjemme eller en
sundere livsstil, men end dog spiser japanerne sundere end vi gør i Danmark – og det har ikke
noget med udbuddet at gøre, men er snarere et spørgsmål om livsstil og kultur.
Supermarkederne er som regel mere udbredt blandt de større byer, hvor du som regel ikke skal
gå særlig langt fra det ene supermarked til det næste.
Supermarkederne har som udgangspunkt lidt lavere priser på diverse fødevarer end
herhjemme, hvortil japanske supermarkeder er kendte for at hav en god del ’off-brand-varer
som ofte har en ekstraordinær pris. ’Knock-off’-brands, som de også kaldes, kan findes overalt
på det kinesiske marked, og ikke blot i supermarkeder. Det svinger med kvaliteten i disse
kopiprodukter, og det er ikke altid til at vide, hvad du ender med. Der er helt generet en meget
ligeligt fordelt markedsfordeling, når det kommer til de helt store supermarkedskæder i Japan.
Blandt disse er der AEON, Seven og Daiei. Alle tre med en god kundebase og alle med den
samme supermarkedsstil som vi kender.
I Japan handler de fleste ind i supermarkeder til dagen eller til den følgende dag. Mens vi i
mange supermarkeder verdenen over ser store indkøbsvogne, da er det helt modsat i Japan.
Det er langt de færreste der købet stort ind for at dække indkøbene en uge frem i tiden eller
lignende. I japanske supermarkeder er det kutyme at bruge en kurv, som man har taget med
hjemmefra eller bare at handle til det man kan have i hænderne. Der er typisk ikke tale om
særlig store indkøb i japanske supermarkeder, og det at handle bliver derfor også mere en del
af dagligdagen.
I japanske supermarkeder vil klart størstedelen af alle varerne være japanske, modsat
herhjemme, hvor vi har mange Amerikanske varer i form af slik, hjemmeartikler, elektronik og
lignende. Det er dog et sjældent syn i Japanske supermarkeder, hvor næsten alle varer er
produceret i Japan. Det er også her du typisk vil støde på disse såkaldte ’Knock-off’-brands af
amerikanske varer. Hvis du ønsker et større varer udvalg i den forstand, at du er interesseret i
at købe ikke-japanske dagligvarer, da kan du altid finde en kiosk i nærheden, som holder på
langt flere importerede varer.
Udpluk af japanske specialiteter
-
Vare på tilbudFurikake Futaba Noritamago (Drys til ris m. tang og æg) 60 g.Original price was: 64,00 kr..49,00 kr.Current price is: 49,00 kr..
-
Vare på tilbudJapansk Sake Sæt Hana light green 5 deleOriginal price was: 289,00 kr..259,00 kr.Current price is: 259,00 kr..
-
Kombu tang Dashi 113,4 g.69,00 kr.
-
PopulærJhfoods nori tang Gold Quality 10 blade (25 g.)Original price was: 35,00 kr..29,00 kr.Current price is: 29,00 kr..
-
Hatakosen ramune saltet vandmelon 200 ml.22,00 kr.
-
Haruka japansk sushi ris 1kg59,00 kr.
-
Kewpie Japansk mayonnaise til sushi 500 g.79,00 kr.