Det kinesiske marked er jo verdens største marked, hvor producenter af alt mellem himmel og jord kæmper
om at få en bid af kagen. Det gælder selvfølgelig også madproducenter, og derfor er det ikke særlig
overraskende, at kinesere kan få fat i stort set alle de madvarer hjertet begærer – både fysisk og online.
Kineserne er således blevet eksponeret for rigtig mange forskellige varer, og er i forbindelse med det blevet
meget kvalitetsbevidste.
Madkulturen i Kina er en helt anden en den er i de vestlige lande, og kinesere værdsætter f.eks. smag, duft,
og farver højere end ernæringsindholdet i maden. En kinesisk kost består hovedsageligt af fire elementer;
fiber, grøntsager, frugt og kød. Der er udbredt laktoseintolerans i Kina, og derfor er der ikke meget forbrug
af mælkeprodukter. Mælken bliver dog erstattet med f.eks. tofu, som også indeholder kalk og proteiner.
Ris er selvfølgelig en stor og vigtig del af kosten, og er del af næsten hvert eneste måltid. Udover ris har man
ofte en suppe som en del af måltidet, og måske 2-3 små retter. Disse retter indeholder typisk grøntsager, fisk
eller en lille mængde kød. Modsat den vestlige kultur er kødet nemlig ikke i centrum, men bliver mere brugt
til at tilføje smag. En kinesisk dessert består typisk af friske frugter, i stedet for kager, is og andre søde sager
som vi spiser i de vestlige lande.
Det er også en stor del af kinesisk kultur at forsøge at holde “yin” (negativ energi) og “yang” (positiv energi) i
balance, og det gælder selvfølgelig også maden. Der er således en række madvarer som man betragter som
hhv. yin og yang, som hele tiden skal holdes i balance. “Yin” madvarer kan være f.eks. sojabønner, vandmelon,
appelsiner, øl, is og østers. I kinesisk kultur er de kendt som “kolde”. På “yan” siden har man så de “varme”
produkter som f.eks. chili, pomfritter, pizza, nødder, rejer og løg. Hvis man indtager for meget af den ene
kategori i forhold til den anden, siges det at kroppen kommer i ubalance, og man risikerer at blive syg.
Der er således et helt andet fokus og syn på mad i kinesisk kultur, end der er i de vestlige lande. Mange af de
kinesiske traditioner når flere hundrede år tilbage, og det er ret fascinerende at se i hvor høj grad de stadig
bliver bevaret.
Indkøbskultur
Som nævnt tidligere er det meget vigtigt for kinesere at maden er frisk. Det gælder frugt og grønt, men
bestemt også fisk og kød. I den forbindelse er det meget normalt at besøge såkaldte “wet markets”, hvor
fisk, skaldyr og endda kylling købes mens de stadig er i live. Her har man også mulighed for at forhandle
prisen på varerne, hvilket er en stor del af den klassiske kinesiske indkøbsoplevelse.
En undersøgelse blandt kinesere har vist at de foretrækker wet markets eller online handel når friske varer
skal handles. Hvis det er muligt at købe varer fra en landmand, er det også mange gange det foretrukne valg.
Her bliver supermarkederne valgt fra, fordi de friske varer som de tilbyder opfattes ikke til at være af samme
kvalitet.
COVID-19 har gjort et stort indtryk på den måde kineserne køber ind på2
. De køber i stigende grad ind online,
og der bliver også købt mere ad gangen, også af de friske varer. Det bliver spændende at følge med i om det
fortsætter efter COVID, og om det traditionelle, personlige “wet market” indkøb bliver med tiden erstattet
af online handel.
Hos Pandasia kan du finde et stort udvalg af kinesiske dagligvarer. God shoppinglyst 🙂